V stredu 16.2. 2011 v Bratislave a 23.2.2011 v Ružomberku sa v priestoroch firmy Homola autoservisná technika uskutočnili školenia pneuservisných zariadení. Ďakujeme Vám, zákazníkom, za hojnú účasť na školeniach a dúfame, že ste boli spokojní s rozobratou tematikou okolo vyzúvania pneumatík a vyvažovania kolies.

        Predviedli sme zopár noviniek, ako vyzúvačku SICE 48 TL s pneumatickým preklápaním pätky pneumatiky a prídavným ramenom PT200, taktiež nemohol chýbať náš obľúbený prístroj od belgickej firmy DQN, tentokrát trochu vynovený s ramenom odklápacím dozadu a špeciálne zakriveným pomocným ramenom, celkovo pod novým názvom DQN (Duken) Opti-fit. Pre „fajnšmekrov“, ktorí by chceli vyzúvať pneumatiky s minimálnym kontaktom rúk s pneumatikou  a so šetrným upnutím kolesa cez stredový otvor disku a pneumatickým prizdvihnutím, sme prichystali elektromechanický stroj S300 z najvyššej rady osobných vyzúvačiek SICE. Na školení v Ružomberku, náš dlhoročný kolega Ivan Socháň prebral problematiku okolo motorkových pneumatík, predviedol vyzúvanie motorkového kolesa na klasickom sťahováku SICE S42 a jeho následné vyváženie na najjednoduchšej vyvažovačke CEMB K7, s prípravkom na upnutie motorkových kolies Haweka Pro-bike.

 

            

 

        Práve pri vyvážení motorkových kolies sme sa dozvedeli aký dôležitý je statický nevývažok kolesa, teda ten ktorý spôsobuje hádzanie kolesa vo zvislej rovine. S narastajúcou rýchlosťou jazdy sa koleso pôsobením odstredivých síl nevývažku môže dokonca odlepovať od vozovky! Zabránením tomuto javu správnym vyvážením kolesa zvyšujeme bezpečnosť jazdy, zabraňujeme opotrebeniu pneumatiky a dielov nápravy. Taktiež je dôležité dynamické vyváženie automobilových kolies, teda vyváženie kolies ktoré vyvažovačka vykonáva vo dvoch zvislých polrovinách. Preto nalepujeme alebo naklepávame vyvažovacie závažia na ľavú a prvú stranu kolesa. Pri takomto vyvážení samozrejme  automaticky odstraňujeme aj statický nevývažok.

 

       

 

        Zopakujme si ešte zopár informácií ktoré sme na školeniach zdôrazňovali. Vždy pred vyvážením kolesa odstráňme staré závažia. Pre správnu funkciu vyvažovačky a minimalizovanie vibrácií kolesa nikdy nenaklepávajme  závažia na viaceré miesta po obvode kolesa! Väčšina vyvažovačiek by mala automaticky upozorniť užívateľa pri zobrazení väčšej hodnoty ako 60 gramov nevývažku na optimalizáciu kolesa.

 

               

 

        Pri veľmi veľkých hodnotách závaží pri odvaľovaní kolesa po vozovke vzniká tzv. impulz stopy pneumatiky. Ten spôsobuje okamžitý nevývažok, pretože keď pneumatika dosadá na cestu práve vo svojom „tvrdom“ mieste oproti vyrovnávaciemu závažiu, deformuje sa a rozlaďuje hodnotu nevývažku, vtedy je vyvažovacie závažie predimenzované a mechanický impulz sa dostáva cez koleso k vozidlu. Tento jav ešte viac podporujú podhustené pneumatiky. Optimalizáciou pootočíme ťažké miesto disku oproti pneumatike aby sa hodnoty nevývažku kolesa minimalizovali! Treba dbať na nerovnú a excentrickú montáž kolesa na náboj kolesa! Preto treba mať dosadacie plochy kolesa a náboja vždy čisté a na dotiahnutie skrutiek kolesa treba použiť rovnaký uťahovací moment! Taktiež musíme dodržať čistotu dosadacích plôch pri upínaní kolesa na vyvažovačku!

 

              

 

        Najväčším problémom ktorý riešime v praxi pri servisných výjazdoch k vyvažovačkám nie je samotná porucha stroja, ale zlé upnutie kolesa na vyvažovačke! Hlavne sa jedná o liate disky. U plecháčov je systém upnutia dostatočne presný hlavne kvôli ich presnejšej výrobe a menšej citlivosti na trasenie, pretože vyvažovacie závažia naklepávame na najvzdialenejšie miesto od stredovej roviny kolesa (veľká páka malá hmotnosť). Liate disky (elektróny) ktorých je už pomaly viacej ako plecháčov, majú rôzne tvary a klenutia. U mnohých si ani neuvedomujeme, že vonkajšie vyvažovacie závažie lepíme takmer na stred kolesa, práve kvôli ich estetickým tvarom. Tým nám požiadavka na hmotnosť závažia narastá, v mnohých prípadoch veľkých diskov na rôzne offroady je hmotnosť vonkajšieho závažia aj 110g! Pri nepatrnej chybe upnutia sa hodnota na priemere kolesa 19“ závratne mení! Preto sme sa naučili že u väčšiny elektrónov musíme simulovať upnutie kolesa na vyvažovačke ako na aute, tj. centrovanie na rozstupovej kružnici upínacích otvorov skrutiek. Zásada je použiť z vnútornej strany stredového otvoru kolesa vždy kužeľ ako u plechového disku a z vonkajšej strany pritláčať koleso k prírube vyvažovačky upínacím prípravkom na otvory skrutiek. Takto dosiahneme aj opakovateľnosť upnutia s maximálnou odchýlkou 5g. Nikdy nepoužívať kužeľ iba na pritlačenie kolesa z vonkajšej strany na prírubu vyvažovačky! Stredový otvor kolesa z čelnej strany je vo väčšine prípadov stavaný na krytku so znakom auta alebo disku. Je neopracovaný, odlievaný, často poškodený od vylupovania krytky, na takéto upnutie sa nemôžeme spoľahnúť! Povedali sme si o typoch kužeľov s malým stúpaním ktoré nám zabezpečujú kontaktnú kružnicovú plochu na vystredenie kolesa na hriadeli vyvažovačky a rôznych variantách upínacích hlavíc elektrónov od firmy Haweka. Takže správne upínanie kolies môžeme považovať  za alfu a omegu vyvažovania.  

 

           

 

        Ku koncu školení sme premerali geomatriu kolies automobilu a vysvetlili si základné merané uhly, aby sa nezabudlo že problematika ťahania automobilu do strany a trasenia volantu môže byť vo veľa prípadoch spôsobená aj s postavením kolies k vozovke a stredovej rovine automobilu. Dokonca aj po správnom nastavení geometrie kolies môže automobil ťahať do strany kvôli kuželovitosti pneumatík, ktorú nemusíme mnohokrát voľným okom zistiť. Ak automobil dlhšiu dobu jazdil so zlou geometriou, práve táto kuželovitosť mohla vzniknúť a ťahanie musíme odstraňovať správnou zámenou kolies napr. z prednej nápravy na zadnú. Mnohé moderné vyvažovačky už ponúkajú funkcie na meranie kuželovitosti dezénu a programy na upozornenie rozloženia kolies na nápravy podľa ťahania do strany alebo kmitania vo volante, u nás je to napr. vyvažovačka Hofmann geodyna OPTIMA a Cemb  C88.

        Ešte raz ďakujeme za účasť a tešíme sa na ďalšie stretnutia u nás vo firme Homola autoservisná technika na ďalších školeniach. Najbližšie to bude opäť školenie pneuservisu na našej pobočke v Košiciach a následne školenie bŕzd a geometrie v Ružomberku.