Problém s vyvážením kolies na osobnom automobile MAZDA

 

Zákazník sa sťažuje :  Kolesá s liatymi diskami 17´´ neustále trasú po prekročení rýchlosti 120km/h  aj po vyvážení vo viacerých pneuservisoch na rôznych vyvažovačkách. V každom servise vykazovali kolesá iné hodnoty nevývažku. Mechanické časti nápravy a geometria boli v poriadku a pri letných kolesách tento problém nenastával.  Po odporúčaní pneuservisu bol vymenený predný pár pneumatík, keďže bolo podozrenie na nekvalitu pneumatík kupovaných  cez internet. Kolesá však naďalej triasli. Majiteľ zainvestoval už nemalú finančnú čiastku. Navštívil pneuservis, v ktorom mu spravili preváženie a diagnostiku na vyvažovačke Hunter GSP 9700 pomocou prítlačného valca simulujúceho prítlak vozovky na koleso, ktorým vylúčili zlé odvaľovanie pneumatiky alebo disku.

 

Problému sa nevedel nijak zbaviť, tak nás kontaktoval a požiadal o pomoc. Samozrejme sme mu vyšli v ústrety a pomohli mu diagnostikovať a vyriešiť túto závadu resp. záhadu. Sami sme boli zvedaví, na koho strane bude pravda a kde sa pochybilo.

 

Táto problematika je asi najčastejšia, s ktorou sa stretávame v pneuservisoch . Aj bežný laik rozozná otrasy vo volante pri jazde vo svojom štvorkolesovom miláčikovi. Tým skôr, ak letnú sezónu absolvuje bez problémov a trasenie volantu cíti iba v zime.

 

Dovolili sme si nafotiť celý postup vyváženia a diagnostiky  u nás v školiacom stredisku Homola s.r.o. v Bratislave.

 

 Znečistené dosadacie plochy Dosadacie plochy na disku

 

Obrázok 1:  Dosadacie plochy znečistené vazelínou

 

 

Po demontáži kolies z automobilu nastal prvý šok. Dosadacie plochy nábojov a kolies boli kompletne „zapatlané“ hrubou vrstvou vazelíny.

  

Dosadacia plocha musí byť vždy čistá!

 Aj nepatrný náznak špiny môže spôsobiť nevývažok v hodnote 25 g. Koleso môžeme mať špičkovo vyvážené na drahom stroji, ale po samotnom upnutí na automobile svoju špičkovú prácu pokazíme! Tento jav sa dá veľmi  ľahko nasimulovať , keď upneme koleso na vyvažovačku a po vyhodnotení  a odstránení nevývažku, vložíme medzi prírubu vyvažovačky a dosadaciu plochu kolesa napr. vizitku. Rozdiel v hodnotách nevývažku bude až do 25g na oboch stranách! Vizitka má hrúbku iba 0,1...mm.

 

čisté dosadacie plochy náboja kolesa

Čisté dosadacie plochy vnútra diskuUrčenie správnej veľkosti kužeľa podľa priemeru a formy osadania disku

Obrázok 2: Vyčistenie dosadacích plôch disku a určenie použitia správneho kužeľa

 

Typ upínacej hlavice?!

Na otázku či v poslednom servise upínali kolesá na prístroj pomocou centrovacej upínacej hlavice cez roztečové diery,  nás zákazník ubezpečil, že nie. Môžeme použiť akýkoľvek špičkový stroj za veľa peňazí a byť naň hrdý, ale aj tak bude naša práca zbytočná, ak koleso na vyvažovačku upneme nesprávne!

Ak v štyroch pneuservisoch štyrikrát upli koleso zlým spôsobom, muselo vykazovať vždy iné hodnoty nevývažku!

To je 90 % našich servisných výjazdov cez sezónu k vyvažovačkám! „Zákazník sa viackrát vrátil, stroj od vás vyvažuje zle!“ Chybu stroja veľmi rýchlo vylúčime pomocou  presného kalibračného prípravku, následne vylúčime chybu pri vyvažovaní klasických plecháčov a dospejeme k záveru, že zákazníci sa vlastne sťažujú iba na elektrónové disky. Upínacie centrovacie hlavice mnohokrát v servise nenájdeme a ak áno, tak zapadnuté prachom v poličke, pretože práca s nimi je dlhšia o 0.5min. Samozrejme  česť výnimkám!

 

Zopakujme si postup

Po dôkladnom vyčistení dosadacích plôch kolies aj nábojov sme zvolili správny centrovací prípravok. Z vnútra disku je presný otvor, ktorý dosadá na osadenie náboja. Cez tento otvor centrujeme koleso kužeľom. Nikdy necentrujeme celé koleso iba kužeľom z vonku cez vonkajší otvor disku! To je nepresný otvor, neopracovaný ,odlievaný, pokrytý vrstvou farby, určený na okrasnú krytku disku!

 

Aj výber kužeľa musí byť správny!

Musí sa opierať o správnu hranu na disku! Pre tieto disky nebolo možné použiť štandardný kužeľ s veľkým stúpaním pretože sa v konečnom dôsledku opieral o úplne iný otvor, ktorý nedosadá na náboj kolesa! Ani zo série špeciálnych kužeľov s malým stúpaním pre elektrónové disky nepasoval ani jeden, pretože boli veľmi hlboké. Jediné riešenie pre takýto disk bolo použitie špeciálneho prípravku DuoExpert, ktorý prítlakom disku pomocou centrovacej prítlačnej hlavice Quick Plate k prírube vyvažovačky, presne vyplní vnútorný otvor disku tam, kde dosadá na osadenie náboja nápravy. Snažíme sa simulovať upnutie kolesa na vyvažovačku tak ako na náboj nápravy!

 Prípravok Duo Expert pre správne upnutie elektrónu                     Centrovacia prítlačná hlavica Quick Plate

Obrázok 3:  Správne upnutie disku na vyvažovačku pomocou prípravku DuoExpert a centrovacej prítlačnej hlavice Haweka QuickPlate

 

Po takto upnutom kolese môžeme vyvažovať. Použili sme úplne jednoduchý stroj kvalitnej značky Hofmann geodyna 4300 s mechanickým upínaním, samozrejme správne nakalibrovaný. Namerané rozdiely oproti predchádzajúcemu vyváženiu boli cca 25g.

 

Nemeranie nevývažoku na vyvažovačke Hofmann

 

Obrázok 4: Po upnutí kolesa správnym spôsobom bol rozdiel v nevývažku oproti predchádzajúcemu vyváženiu na jednotlivých kolesách v rozmedzí 15 - 30 g

 

Umiestnenie závaží

Ďalším problémom, ktorý sme si všimli, bolo predchádzajúce rozmiestnenie závaží na viacerých miestach jednej strany disku. Závažie vždy umiestňujeme len na jedno miesto, ak stroj dopýtava hodnotu oproti už nanesenému závažiu, znamená to, že vyvažovačka alebo koleso nie je v poriadku! Veľa závažia po obvode disku a veľké hodnoty spôsobujú vibrácie pri jazde! Staré závažie vždy odstraňujeme!

 

 Zle umiestnené závažia na disku

Obrázok 5:  Nesprávne rozmiestňovanie závaží na disk

 

Po montáži kolies na automobil , pritiahnutí momentovým kľúčom a dohustení na správne tlaky sme spravili testovaciu jazdu. Pri prekročení 120 km/h  trasenie vo volante zmizlo, už bolo cítiť iba jemnú odozvu krivosti cesty.

 

Príchod pneuservisnej sezóny býva znenazdajky a nával áut vždy obrovský. Práca mechanikov je rýchla a na úkor rýchlosti veľa krát mechanikom  uniknú detaily. Ak máme špeciálny neštandardný disk treba ho aj zvláštne vyvažovať a dať si záležať na výbere upínacích prvkov. V pneuservisoch veľakrát chýbajú potrebné prípravky a kolesá sa upínajú iba s tým čo je k dispozícií. Pokiaľ sa zákazník nevráti a nesťažuje, práca sa pokladá za dobre odvedenú. Zákazník však mnoho krát vyskúša iný servis a skončí tam kde mu naozaj kolesá vyvážia správne!

 

 

Chcete sa zdokonaliť vo vyvažovaní?

 

_______Prihláste sa na naše školenia____

 

 

___________volajte 0905/ 200 100___ ____

 

http://www.homola.sk/skolenia-a-clanky

 

 

 

 

Ing. Ján Gaži