Dlhoročnou klasikou v predaji vyzúvacích strojov vo firme Homola s.r.o. je prístroj belgickej firmy  DQN („Duken“),  ktorého najnovšiu verziu pod názvom DQN Opti- fit a prácu s ním si v nasledujúcich riadkoch  bližšie predstavíme.

Na ukážku montáže a demontáže sme použili hliníkový disk s pneumatikou Pirelli rozmerov P 205/40 ZR 17.

 

Demontáž pneumatiky

 

         Pätku pneumatiky odrazíme pomocou odtrhového ramena s priamočiarym pohybom v smere vysúvania piestnice (Obr.1). Zatiaľ čo u väčšiny bežných vyzúvačiek vykonáva rameno pohyb po oblúku, tu na pätku pneumatiky pôsobíme v jednom smere, takže sila je väčšia, nerozkladá sa a zároveň nezasahujeme ramenom do obvodovej plochy ráfika. Takto sa aj odrážanie starých dlho nevyzúvaných pneumatík stane hračkou. Pri širších kolesách máme možnosť nastaviť pogumovanú opornú platňu, pomocou jednoduchého kolíkového systému a zväčšiť priestor na odtrh bočnice pneumatiky (Obr.2).  Odtrhové rameno s piestom je zároveň jediná pneumatická časť na tejto vyzúvačke, vďaka čomu odpadajú problémy s nedostatočným tlakom vzduchu pri upínaní kolesa alebo netesnosťou pneumatického systému zariadenia.

 

 

                               Obr.1                                                                           Obr.2

 

        Hliníkové disky sa spravidla upínajú do čeľustí  stroja z vonkajšej strany, teda zo strany pneumatiky, pretože z vnútra by sa mohla poškodiť plocha disku. U väčšiny nízkoprofilových pneumatík a run-flat pneumatík sa odtlačená bočnica vplyvom jej tuhosti vracia späť k ráfiku, čo môže spôsobiť problém s následným upnutím kolesa na rotačný tanier prístroja. Na to, aby bočnica ostala v odtlačenej polohe a aby sa upínacie čeľuste dostali medzi disk a pneumatiku, vložíme počas procesu odtláčania po obvode kolesa medzi ráfik a pätku pneumatiky gumenú hadičku(priemeru približne1,5 cma dĺžky 1m), ktorá je výbavou prístroja (Obr.3). Takto pripravené koleso (Obr.4.) vložíme do upínacích čeľustí a upneme ho. Nepotrebujeme ho manuálne pritláčať zvrchu, na čo pri „nízkoprofiláčoch“ a run-flatoch  musíme vynaložiť dosť veľkú silu (a to sa nám môže disk z čeľustí aj vyšmyknúť).V lepšom prípade máme stroj vybavený pomocným pneumatickým ramenom s prítlačným kužeľom na stredovú dieru disku.

 

 

                                   Obr.3                                                                         Obr.4

 

        Pri jednom zošliapnutí pedálu dochádza k pritiahnutiu disku čeľusťami a následne k rotácii taniera. Je to patentovaný systém prevodovky s elektromotorom s nadštandardnou silou 0,95 kW od firmy DQN. Ak pri zaťahovaní upínacie čeľuste narazia na prekážku, tanier začne rotovať. Preto jediný spôsob upnutia, ktorý nám DQN ponúka je upnutie kolesa zvonku a to aj bez použitia akýchkoľvek plastových násad, pretože k prešmyknutiu disku v upnutí neprichádza do úvahy. Pri tomto spôsobe upnutia sa bohužiaľ nenašlo miesto pre spätný chod, teda opačnú rotáciu, takže obsluha musí byť neomylná. To však pri presne navrhnutých prípravkoch na zatláčanie pätky pneumatiky a konštrukcii prístroja nerobí problém. Obujeme skoro každé koleso s rozmermi priemeru 10“- 23“ a šírky 2“- 12“ aj bez nutnosti spätného chodu.

 

 

                                   Obr.5                                                                        Obr.6

 

        Ako pomôcku na premazanie vrchnej pätky pneumatiky môžeme použiť špecialitu tohto prístroja a to  zakrivené prítlačné rameno, ktoré vtlačíme medzi pätku a ráfik kolesa (Obr.5). Takto sa  bez problémov dostaneme štetcom na ráfik aj na pätku pneumatiky (Obr.6). Toto rameno nám bude nápomocné  prakticky pri všetkých operáciach, stane sa našou súčasťou, tzv. treťou rukou.

            Ďalej priložíme na ráfik mechanické odklápacie rameno s vyzúvacou hlavicou (Obr.7). Po pritiahnutí aretačnej páky si hlavica spraví odskok od disku, čo nám zabezpečuje aby sa  disk pri rotácii nepoškodil. Ventil disku natočíme 90 ° od hlavice (je to dôležitý úkon pri vyzúvaní hornej pätky kvôli poškodeniu ventila alebo snímača tlaku pri preklápaní pätky pneumatiky).

 

 

                                 Obr.7                                                                         Obr.8

 

        Na zabezpečenie lepšieho preklopenia pätky pneumatiky a uvoľnenie napätí pri preklápaní tuhej bočnice  si medzi disk a pneumatiku vtlačíme za pomoci prídavného ramena a rotácie taniera ďalšiu gumenú hadičku, väčšieho priemeru a väčšej tuhosti (Obr.8).  Ventil sa nám po otočení o otáčku vráti do nastavenej polohy 90 °.

 

 

                              Obr.9                                                                         Obr.10

 

         Prídavné rameno ešte nevyťahujeme, pomôže nám pri zasúvaní monter-páky  pod vrchnú pätku pneumatiky (Obr.9). Po zasunutí monter-páky odstránime prídavné rameno a preklopíme pätku pneumatiky. Vyzúvacia hlavica je skonštruovaná tak, že monter-páka pri rotácii ostáva zaseknutá v zarážke hlavice a neskĺza na disk. Prakticky stojí na jednom mieste a guma sa cez ňu „vyzúva“ (Obr.10, 11), takže nemusíme použiť žiadny plastový kryt. Za stálej rotácie taniera si prídavným ramenom odlepíme spodnú pätku a pridvihneme gumu (Obr.12). Preklopenie spodnej pätky s pridvihnutím pomocou ramena ide celkom ľahko.

 

 

                           Obr.11                                                                       Obr.12

 

Montáž pneumatiky

 

        Montáž spodnej pätky ide spravidla bez problémov, tie nastávajú až pri montáži vrchnej pätky. Pri použití bežných vyzúvačiek bez prídavných ramien sa s „obutím“ vrchnej pätky natrápia aj dvaja ľudia.

 

        U prístroja DQN je montáž vrchnej pätky zabezpečená pomocou špeciálneho prípravku „trojzubca“  a prídavného ramena. Ventil disku natočíme tak, aby nábežná časť pneumatiky bola aspoň15 cm od neho vzdialená.  Najprv vložíme prídavné rameno medzi disk a pneumatiku, aby sme získali priestor na umiestnenie trojzubca (Obr.13) . Ten následne pri pomalej rotácii taniera prednou časťou vkladáme medzi disk a pätku pneumatiky, až kým všetky zuby nezatláčajú pneumatiku smerom do disku (Obr.14,15,16). Rotáciou taniera sa pneumatika postupne zatlačí na disk. Prípravok je presne prepočítaný s miernym zakrivením, tak aby „obul“ všetky druhy pneumatík, aby pnutie v pneumatike bolo čo najmenšie a prítlak rozmiestnený vo viacerých bodoch. Nahrádza množstvo zložitých pneumatických ramien, ktoré na vyzúvačkách pre niekoho vyvolávajú skôr obavy ako úžitok.

 

 

                                Obr.13                                                                       Obr.14                                   

 

 

                                   Obr.15                                                                       Obr.16

 

        Vyzúvačka DQN Opti fit aj napriek svojmu vzhľadu a konštrukčnému vyhotoveniu určite nezaostáva za ostatými „krásavcami“ s množstvom ovládacích prvkov a ramien. Ocenia si ju najmä šikovnejší ľudia, čo sa nevyhýbajú manuálnej práci a osud prezúvaného kolesa chcú mať stále vo svojich rukách. Vyhotovenie stroja zabezpečuje takmer nulovú bezporuchovosť a minimálnu údržbu. Mechanické časti zabezpečujúce vertikálny aj horizontálny odskok vyzúvacej hlavice od disku majú tzv. dvojitú životnosť. Jednoduchým obrátením opotrebovanej časti zabezpečíme po rokoch práce opätovnú presnosť v nastavení hlavice. Kto tento stroj začne používať, už si od neho nebude chcieť odvyknúť.      

 

 

 

 

 

Ing. Ján Gaži