Mazda disky -Ilustračné fotoPred rokom a pol sme vám v našej sekcii "Školenia a články" priniesli odborný článok  "Problém s vyvážením kolies Mazda" , ktorý vznikol iba vďaka tomu, že nás oslovil zúfalý majiteľ vozidla značky Mazda. Neúspešne hľadal pneuservis, ktorý by mu vyvážil kolesá tak, aby mu volant nevibroval v rukách. Článok je unikátnym návodom na to, ako postupovať pri vyvažovaní kolies značky Mazda, pretože sú veľmi špecifické a zároveň je zoznamom nevyhnutného príslušenstva pre tak delikátne vyvažovanie, ktoré je zjavne výzvou pre pneuservisákov skoro na celom Slovensku.

V tohtoročnej sezóne nám zaklopal na dvere ďalší zúfalý Mazda nadšenec, smutný z nekomfortnej jazdy vo svojom motorovom miláčikovi z rovnakého dôvodu. Osobne spísal svoje zarážajúce zážitky, ktoré by mali byť výstrahou pre mnohých. Veď prečítajte si sami.. 

 

" V zime tohto roku som kúpil úplne novú Mazdu 3. Jedným z dôvodov bol aj fakt, že Mazda sa dlhodobo drží na popredných priečkach rebríčkov spoľahlivosti. Tak som sa tešil, že s autom nebudú žiadne problémy. Ale to som ešte nevedel, že na jar, po prezutí na letné pneumatiky, sa dobré dva mesiace nebudem vedieť zbaviť vibrácií vo volante spôsobených nesprávne vyváženými kolesami. Všetko to začalo koncom marca, kedy som si po dlhšom váhaní dohodol termín na prezutie. Nakoľko pracujem v Žiline, prezúval som v tomto meste. Daný pneuservis som si vybral práve pre ich dobré referencie. Avšak po príchode na miesto som bol sklamaný z prístupu ich zamestnancov. Možno som mal smolu na deň, ale moje auto začal prezúvať učeň na praxi pod dozorom staršieho zamestnanca. Nie som odborník na pneuservisy, ale všimol som si nasledujúce veci, ktoré by sa podľa mňa stávať nemali:

  • Pri vyzúvaní posledného kolesa učeň nevypustil všetok vzduch z kolesa a to mu následne „strelilo“

  • Učeň veselo vyzúval bez akejkoľvek vazelíny a očividne mu to nešlo. Po mojej poznámke síce koleso namazal, ale čakal by som, že ho na to upozorní majster

  • Vyvažovať už vyvažoval sám majster, ale bez akéhokoľvek upnutia kolesa na vyvažovačku (točil ho rukou!). Na jedno z kolies nalepil 130 (!) gramov závažia a koleso prehlásil za vyvážené s tým, že „lepšie to už nebude“. A ostatné kolesá na tom tiež neboli oveľa lepšie.

Keďže sa na aute s takto nevyváženými kolesami nedalo jazdiť viac ako 90 km/h bez pocitu, že každú chvíľu stratím koleso, navštívil som náš miestny pneuservis v dedine na západnom Slovensku, kde bývam. Chlap v servise nám už dlhé roky prezúva kolesá aj na ostatných autách v rodine a vždy sme boli spokojní. Zvesil mi prvé koleso a hneď hovorí „to je tá atypická diera...“ a odbehol kamsi hľadať strediaci kužeľ. Neskôr mi vysvetlil, že Mazďácke disky je ťažko správne vystrediť pretože nie každý servis má ten správny kužeľ (ale že ani on ho nemá sa nepriznal). Spravil čo mohol, vibrácie sa kúsok zlepšili, ale stále to poriadne triaslo.

Keďže už dva „neznačkové“ servisy mi nevedeli pomôcť, obrátil som sa na nemenovaný autorizovaný servis Mazda mimo Bratislavy. Veď keď to už tam nevyvážia, tak asi nikde, povedal som si... Skúsenosť s týmto servisom by vydala na samostatný článok, takže len v skratke, komu je jeho Mazda milá, radšej nech sa tomuto servisu vyhne. Po ich „vyvážení“ auto triaslo ešte viac ako predtým – po mojom rýchlom návrate a reklamácii dospeli technici k záveru, že to musí byť v geometrii – tak ju spravili, a samozrejme nič sa nepotvrdilo a ja som bol o ďalších pár desiatok eur ľahší. Ale aspoň odporučili cestný test a premeranie hádzavosti pneumatiky a diskov.

Takže som nabehol do ďalšieho servisu v Bratislave, kde sa dušovali, že daný problém vyriešia. Omyl. Taktiež nevedeli správne upnúť koleso na vyvažovačku a asi aj preto im cestný test ukázal, že je všetko v poriadku. Keď už nič iné, aspoň prevážili niektoré kolesá, ktoré mali závažia aj na troch rôznych miestach – zrejme zo značkového Mazda servisu...

V tejto chvíli som už nevedel, čo skúsiť a reálne som začal zvažovať kúpu novej sady pneumatík.

Oslovil som ešte firmu Homola, zaoberajúcu sa predajom a kalibráciou vyvažovacích prístrojov, a tí mi vyšli v ústrety, napriek tomu, že pneuservisné služby neposkytujú. Vysvetlili mi všetky veci okolo správneho vyvažovania kolies a vyvážili všetky kolesá na obyčajnej vyvažovačke k mojej absolútnej spokojnosti. Kľúč k úspechu bol v použití špeciálneho prípravku Duo Expert, ktorý umožňuje správne upnúť na vyvažovačku aj kolesá s atypickým prierezom stredovej diery. Keby tento prípravok malo viac servisov, ušetril by som niekoľko dní svojho času a asi 200 eur, ktoré ma niekoľkonásobné prezúvanie, vyvažovanie a geometria stáli.

Týmto sa chcem poďakovať firme Homola za vyriešenie môjho problému, špeciálne pánovi Walkovi za umožnenie vyváženia u firmy Homola a pánom Gažimu a Beňkovi, ktorí okolo mňa dve hodiny ochotne skákali a vysvetľovali. "

 

S pozdravom

 

 

 

 

 

 

 

Petrova skúsenosť je smutná. Naozaj si stále myslíte, že prezúvať gumy môže každý? Nechcete sa dať preškoliť resp. zaškoliť ? Niekoľkokrát do roka robíme odborné - praktické školenia na PNEUSERVIS. Vystavíme Vám certifikát o absolvovaní nášho školenia a vaši zákazníci si budú istí, že sú u toho správneho partnera!

 

Článok nemá byť reklamou na prípravok Duo Expert, ale návodom, ako dosiahnuť správne vyvážené špeciálne kolesá.

 

Školenia na kľúč:

Kontakt:                    Ing. Ján Gaži

                                   0907/ 894 940 

                                   gazij@homola.sk

 

Minulý článok  " Ako vyvážiť kolesá MAZDA "