Správne vyváženie kolies na vozidlách značky Mazda predstavuje, zdá sa, akúsi záhadu a nedosiahnuteľný cieľ pre väčšinu pneuservisných pracovníkov na Slovensku. Prečítajte si o negatívnej skúsenosti Petra, ktorý narazil hneď na niekoľko problémov.
V tohtoročnej sezóne nám zaklopal na dvere ďalší zúfalý Mazda nadšenec, smutný z nekomfortnej jazdy vo svojom motorovom miláčikovi z rovnakého dôvodu. Osobne spísal svoje zarážajúce zážitky, ktoré by mali byť výstrahou pre mnohých. Veď si prečítajte sami.
„V zime tohto roku som kúpil úplne novú Mazdu 3. Jedným z dôvodov bol aj fakt, že Mazda sa dlhodobo drží na popredných priečkach rebríčkov spoľahlivosti, tak som sa tešil, že s autom nebudú žiadne problémy. To som ale ešte nevedel, že na jar, po prezutí na letné pneumatiky, sa dobré dva mesiace nebudem vedieť zbaviť vibrácií vo volante spôsobených nesprávne vyváženými kolesami.
Všetko sa to začalo koncom marca, kedy som si po dlhšom váhaní dohodol termín na prezutie. Nakoľko pracujem v Žiline, prezúval som v tomto meste. Daný pneuservis som si vybral práve pre ich dobré referencie. Avšak po príchode na miesto som bol sklamaný z prístupu zamestnancov. Možno som mal smolu na deň, ale moje auto začal prezúvať učeň na praxi pod dozorom staršieho zamestnanca. Nie som odborník na pneuservisy, ale všimol som si nasledujúce veci, ktoré by sa podľa mňa stávať nemali:
- Pri vyzúvaní posledného kolesa učeň nevypustil všetok vzduch z kolesa a to mu následne ‚strelilo‘.
- Učeň veselo vyzúval bez akejkoľvek vazelíny a očividne mu to nešlo. Po mojej poznámke síce koleso namazal, ale čakal by som, že ho na to upozorní majster.
- Vyvažovať už vyvažoval sám majster, ale bez akéhokoľvek upnutia kolesa na vyvažovačku, dokonca ho točil rukou! Na jedno z kolies nalepil 130 (!) g závažia a koleso prehlásil za vyvážené s tým, že ‚lepšie to už nebude‘. A ostatné kolesá na tom tiež neboli oveľa lepšie.
Keďže sa na aute s takto nevyváženými kolesami nedalo jazdiť viac ako 90 km/h bez pocitu, že každú chvíľu stratím koleso, navštívil som náš miestny pneuservis v dedine na západnom Slovensku, kde bývam. Chlap v servise nám už dlhé roky prezúva kolesá aj na ostatných autách v rodine a vždy sme boli spokojní. Zvesil mi prvé koleso a hneď hovorí, že to je tá atypická diera, a odbehol kamsi hľadať strediaci kužeľ. Neskôr mi vysvetlil, že mazďácke disky je ťažko správne vystrediť, pretože nie každý servis má ten správny kužeľ. Avšak to, že ani on ho nemá, nepriznal. Spravil, čo mohol, vibrácie sa kúsok zlepšili, ale stále to poriadne triaslo.
Keďže už dva ‚neznačkové‘ servisy mi nevedeli pomôcť, obrátil som sa na nemenovaný autorizovaný servis Mazda mimo Bratislavy. Povedal som si, že ak to tam nevyvážia, tak potom asi nikde. Skúsenosť s týmto servisom by vydala na samostatný článok, takže len v skratke. Komu je jeho Mazda milá, radšej nech sa tomuto servisu vyhne. Po ich ‚vyvážení‘ auto triaslo ešte viac ako predtým. Po mojom rýchlom návrate a reklamácii dospeli technici k záveru, že to musí byť v geometrii – tak ju spravili, ale, samozrejme, nič sa nepotvrdilo a ja som bol o ďalších niekoľko desiatok eur ľahší. Ale aspoň odporučili cestný test a premeranie hádzavosti pneumatiky a diskov.
Takže som nabehol do ďalšieho servisu v Bratislave, kde sa dušovali, že daný problém vyriešia. Omyl. Taktiež nevedeli správne upnúť koleso na vyvažovačku a asi aj preto im cestný test ukázal, že je všetko v poriadku. Keď už nič iné, aspoň prevážili niektoré kolesá, ktoré mali závažia aj na troch rôznych miestach – zrejme zo značkového Mazda servisu. V tej chvíli som už nevedel, čo skúsiť a reálne som začal zvažovať kúpu novej sady pneumatík.
Oslovil som ešte firmu Homola, zaoberajúcu sa predajom a kalibráciou vyvažovacích prístrojov, a tí mi vyšli v ústrety napriek tomu, že pneuservisné služby neposkytujú. Všetko okolo správneho vyvažovania kolies mi vysvetlili a kolesá vyvážili na obyčajnej vyvažovačke k mojej absolútnej spokojnosti. Kľúč k úspechu bol v použití špeciálneho prípravku Duo Expert, ktorý umožňuje správne upnúť na vyvažovačku aj kolesá s atypickým prierezom stredovej diery. Keby tento prípravok malo viac servisov, ušetril by som niekoľko dní svojho času a asi 200 eur, ktoré ma niekoľkonásobné prezúvanie, vyvažovanie a geometria stáli.
Týmto sa chcem poďakovať firme Homola za vyriešenie môjho problému, špeciálne pánovi Walkovi za umožnenie vyváženia u firmy Homola a pánom Gažimu a Beňkovi, ktorí okolo mňa dve hodiny ochotne skákali a vysvetľovali.“
Petrova skúsenosť je skutočne poľutovaniahodná. Naozaj si stále myslíte, že prezúvať gumy môže každý? Ak máte záujem o preškolenie, resp. zaškolenie, v Homola robíme niekoľkokrát do roka odborné praktické školenia na pneuservis. Vystavíme vám certifikát o absolvovaní nášho školenia a vaši zákazníci si budú môcť byť istí tým, že sú u toho správneho partnera!
Článok nemá byť reklamou na prípravok Duo Expert, ale návodom na to, ako jednoducho dosiahnuť správne vyváženie špeciálnych kolies.
Vyskúšajte naše školenia na kľúč!
Kontakt: Ing. Ján Gaži
0907/ 894 940
gazij@homola.sk