Vypisuje vám palubný počítač chybu snímania tlaku v pneumatikách? Poradíme vám, ako správne postupovať pri odstraňovaní poruchy na konkrétnom prípade vozidla so zimnými kolesami – na BMW X3, ktoré je vybavené snímaním tlaku cez snímače v pneumatikách.
Už pri objednávaní kompletov kolies v servise je veľmi dôležité zadať pri objednávke správne parametre diskov, pneumatík a typ automobilu, podľa ktorých vie technik presnú špecifikáciu a požiadavky na dané koleso. Inak sa môže veľmi ľahko stať, že sa zabudne na snímače tlaku v pneumatikách. Práve tie neboli namontované na zimnú neoriginálnu sadu kolies BMW X3 s rozmermi pneumatiky 245/50 R18 104V.
Palubný počítač vozidla už po prejdení krátkej vzdialenosti vypísal chybu snímania tlaku v pneumatikách. Vynulovať sa dá však až po odstránení samotnej poruchy. Preto vám popíšeme, ako túto chybu jednoducho napraviť, ako dodatočne namontovať snímače tlaku a ako následne aktivovať snímanie tlaku v automobile. Pri práci sme použili nasledovné zariadenia:
- sťahovák Giuliano Crossage
- diagnostické zariadenie Gutmann TPM
- vyvažovačku Hofmann Geodyna 4200
- Haweka Quick Plate
- momentový kľúč Stahlwille
- sadu na výmenu ventilov
Čo robiť pri poruche snímania tlaku v kolesách
Na automobile značky BMW X3 so zimnou neoriginálnou sadou pneumatík pri poruche snímania tlaku v kolesách najprv odtlačíme vonkajšiu pätku pneumatiky a následne ju stlačíme na mieste ventilu pomocou prídavných ramien sťahováka pneumatík.
Za pomoci potrebného náradia, teda noža a páky na osádzanie ventilov, demontujeme gumový ventil z kolesa. Nasleduje montáž tlakového snímača s ventilom, pri ktorej treba dodržať predpísané momenty na vrchnú maticu ventilu a spodnú skrutku prichytenia snímača k ventilu. V tomto prípade to boli 4 Nm.
Na dotiahnutie sme použili momentový kľúč značky Stahlwille. Majte však na pamäti, že tlakový snímač musí byť kompatibilný so systémom snímania tlaku v danom type automobilu. Vo vozidle, s ktorým sme pracovali, sa nachádza univerzálny snímač Huf IntelliSens, ktorý je odporúčaný pre daný automobil.
Po namontovaní snímača nahustíme pneumatiku na 3,5 barov a následne odpustíme tlak na 2,5 barov. Skontrolujeme funkcie snímača tlaku cez diagnostické zariadenie Gutmann TPM, na ktorom vieme vyčítať ID (identifikačné číslo) senzoru, stav batérie, tlak a teplotu v pneumatike. Zo zariadenia taktiež dokážeme odčítať, či je snímač v poriadku. Tlak upravíme podľa predpisu od výrobcu.
Prichystané koleso nanovo vyvážime. Pri vyvažovaní je dôležité správne upnutie kolesa na vyvažovačku. ALU disk centrujeme prípravkom cez diery na kolové skrutky spolu s kužeľom na stredový otvor z vnútornej strany disku. Dosadacie plochy vždy vyčistíme a staré závažia odstránime. Pri pridaní senzorov tlaku nám narastie nevývažok na kolese oproti predchádzajúcemu vyváženiu o 20 – 30 g.
Po namontovaní kolies na automobil spravíme reset aktuálneho stavu a aktivujeme nové snímače tlaku. Tento postup sa pri vozidle značky BMW X3 robí cez palubný počítač, takže diagnostické zariadenie nepotrebujeme. Aktivácia snímania tlaku prebieha počas jazdy. Po skončení skúšobnej jazdy je kontrola tlaku aktívna. Všetky kolesá vykazujú tlak 2,6 barov a vy si tak môžete opäť užívať bezpečnú jazdu s vedomím, že vaše pneumatiky sú v tom najlepšom možnom stave.