V stredu 16. 2. 2011 v Bratislave a 23. 2. 2011 v Ružomberku sa v priestoroch firmy Homola uskutočnili školenia pneuservisných zariadení. Našich zákazníkov sme naučili, ako postupovať pri vyzúvaní pneumatík a vyvažovaní kolies a predstavili sme si tiež niekoľko nových zariadení.
Pred začiatkom samotného školenia sme si predviedli zopár noviniek, ako vyzúvačku SICE 48 TL s pneumatickým preklápaním pätky pneumatiky a prídavným ramenom PT200. Nemohol chýbať ani náš obľúbený prístroj pod novým názvom DQN (Duken) Opti-fit od belgickej firmy DQN, tentokrát vynovený s ramenom odklápacím dozadu a špeciálne zakriveným pomocným ramenom.
Pre „fajnšmekrov“, ktorí by chceli vyzúvať pneumatiky s minimálnym kontaktom rúk s pneumatikou a so šetrným upnutím kolesa cez stredový otvor disku a pneumatickým pridvihnutím, sme prichystali elektromechanický stroj S300 z najvyššej rady osobných vyzúvačiek SICE.
Správne vyváženie kolesa zvyšuje bezpečnosť počas jazdy
Na školení v Ružomberku náš dlhoročný kolega Ivan Socháň vysvetlil problematiku motorkových pneumatík. Predviedol vyzúvanie motorkového kolesa na klasickom sťahováku SICE S42 a jeho následné vyváženie na najjednoduchšej vyvažovačke CEMB K7 s prípravkom na upnutie motorkových kolies Haweka Pro-bike.
Práve pri vyvážení motorkových kolies sme sa dozvedeli, aký závažný je statický nevývažok kolesa, teda ten, ktorý spôsobuje hádzanie kolesa vo zvislej rovine. S narastajúcou rýchlosťou jazdy sa koleso pôsobením odstredivých síl nevývažku môže dokonca odlepovať od vozovky. Zabránením tomuto javu správnym vyvážením kolesa zvyšujeme bezpečnosť jazdy a zamedzujeme opotrebeniu pneumatiky i dielov nápravy.
Taktiež nesmieme zabúdať na dynamické vyváženie automobilových kolies, teda vyváženie kolies, ktoré vyvažovačka vykonáva vo dvoch zvislých polrovinách. Preto nalepujeme alebo naklepávame vyvažovacie závažia na ľavú a pravú stranu kolesa. Pri takomto vyvážení, samozrejme, automaticky odstraňujeme aj statický nevývažok.
Na čo neradno zabúdať?
Pred vyvážením kolesa vždy odstraňujeme staré závažia. Pre správnu funkciu vyvažovačky a minimalizovanie vibrácií kolesa nikdy nenaklepávajme závažia na viaceré miesta po obvode kolesa. Väčšina vyvažovačiek by mala automaticky upozorniť používateľa pri zobrazení väčšej hodnoty ako 60 g nevývažku na optimalizáciu kolesa.
Pri veľmi veľkých hodnotách závaží pri odvaľovaní kolesa po vozovke vzniká tzv. impulz stopy pneumatiky. Ten spôsobuje okamžitý nevývažok, pretože keď pneumatika dosadá na cestu práve vo svojom „tvrdom“ mieste oproti vyrovnávaciemu závažiu, deformuje sa a rozlaďuje hodnotu nevývažku. Vtedy je vyvažovacie závažie predimenzované a mechanický impulz sa dostáva cez koleso k vozidlu. Tento jav ešte viac podporujú podhustené pneumatiky.
Optimalizáciou čiastočne otočíme ťažké miesto disku oproti pneumatike, aby sa hodnoty nevývažku kolesa minimalizovali. Nevyhnutné je dbať na nerovnú a excentrickú montáž kolesa na náboj kolesa, a preto musia byť dosadacie plochy kolesa a náboja vždy čisté a na dotiahnutie skrutiek kolesa treba použiť rovnaký uťahovací moment. Taktiež musíme dodržať čistotu dosadacích plôch pri upínaní kolesa na vyvažovačku.
Pozor na nesprávne upnutie kolies na vyvažovačke
Najväčším problémom, ktorý riešime v praxi pri servisných výjazdoch k vyvažovačkám, nie je samotná porucha stroja, ale zlé upnutie kolesa na vyvažovačke. Ide predovšetkým o liate disky. U plecháčov je systém upnutia dostatočne presný hlavne kvôli ich presnejšej výrobe a menšej citlivosti na trasenie, pretože vyvažovacie závažia naklepávame na najvzdialenejšie miesto od stredovej roviny kolesa (veľká páka, malá hmotnosť).
Liate disky (elektróny), ktorých je už pomaly viac ako plecháčov, majú rôzne tvary a klenutia. U mnohých si ani neuvedomujeme, že vonkajšie vyvažovacie závažie lepíme takmer na stred kolesa, a to práve kvôli ich estetickým tvarom. Tým nám požiadavka na hmotnosť závažia narastá. V mnohých prípadoch veľkých diskov na rôzne off-roady sa môže hmotnosť vonkajšieho závažia pokojne vyšplhať aj na 110 g.
Pri nepatrnej chybe upnutia sa hodnota na priemere kolesa 19“ závratne mení. Preto sme sa naučili, že u väčšiny elektrónov musíme simulovať upnutie kolesa na vyvažovačke, tak ako na aute, t. j. zabezpečiť centrovanie na rozstupovej kružnici upínacích otvorov skrutiek.
Ako používať kužele pri upínaní kolesa?
Zásada je použiť z vnútornej strany stredového otvoru kolesa vždy kužeľ, tak ako u plechového disku, a z vonkajšej strany pritláčať koleso k prírube vyvažovačky upínacím prípravkom na otvory skrutiek. Takto dosiahneme aj opakovateľnosť upnutia s maximálnou odchýlkou 5 g.
Nikdy nepoužívame kužeľ iba na pritlačenie kolesa z vonkajšej strany na prírubu vyvažovačky. Stredový otvor kolesa z čelnej strany je vo väčšine prípadov stavaný na krytku so znakom auta alebo disku. Je neopracovaný, odlievaný, často poškodený od vylupovania krytky, a preto sa na takéto upnutie nemôžeme spoľahnúť. Kužele s malým stúpaním nám zabezpečujú kontaktnú kružnicovú plochu na vystredenie kolesa na hriadeli vyvažovačky, takže správne upínanie kolies môžeme považovať za alfu a omegu vyvažovania.
Geometria kolies vozidla
Ku koncu školení sme premerali geometriu kolies vozidla a vysvetlili sme si základné merané uhly, aby sme nezabudli, že problematika ťahania automobilu do strany a trasenia volantu môže byť vo veľa prípadoch spôsobená aj postavením kolies k vozovke a stredovej rovine vozidla. Dokonca i po správnom nastavení geometrie kolies môže automobil ťahať do strany kvôli kužeľovitosti pneumatík, ktorú mnohokrát nemusíme spozorovať voľným okom.
Ak vozidlo jazdilo dlhšiu dobu so zlou geometriou, práve táto kužeľovitosť mohla vzniknúť a ťahanie musíme následne odstrániť správnou zámenou kolies, napr. z prednej nápravy na zadnú. Mnohé moderné vyvažovačky už ponúkajú funkcie na meranie kužeľovitosti dezénu a programy na upozornenie rozloženia kolies na nápravy podľa ťahania do strany alebo kmitania vo volante, u nás je to napr. vyvažovačka Hofmann Geodyna OPTIMA a Cemb C88.
Našim zákazníkom ďakujeme za účasť na školení pneuservisných zariadení a tešíme sa na ďalšie stretnutia u nás vo firme Homola. Najbližšie organizujeme opäť školenie pneuservisu na našej pobočke v Košiciach a následne školenie bŕzd a geometrie v Ružomberku.