Homola.sk / Blog / Článok: Ako používať sťahovák pneumatík DQN Opti-fit v praxi
Ako používať sťahovák pneumatík DQN Opti-fit v praxi

Ako používať sťahovák pneumatík DQN Opti-fit v praxi

Dlhoročnou klasikou v predaji vyzúvacích strojov vo firme Homola, s. r. o. je prístroj belgickej firmy DQN („Duken“), ktorého najnovšiu verziu pod názvom DQN Opti-fit a prácu s ním si bližšie predstavíme. Na ukážku montáže a demontáže sme použili hliníkový disk s pneumatikou Pirelli rozmerov P 205/40 ZR 17.

Demontáž pneumatiky

Pätku pneumatiky odrazíme pomocou odtrhového ramena s priamočiarym pohybom v smere vysúvania piestnice. Zatiaľ čo u väčšiny bežných vyzúvačiek vykonáva rameno pohyb po oblúku, tu na pätku pneumatiky pôsobíme v jednom smere, takže sila je väčšia, nerozkladá sa a zároveň nezasahujeme ramenom do obvodovej plochy ráfika. Takto sa aj odrážanie starých, dlho nevyzúvaných pneumatík stane hračkou. 

Pri širších kolesách máme možnosť nastaviť pogumovanú opornú platňu pomocou jednoduchého kolíkového systému, a zväčšiť tak priestor na odtrh bočnice pneumatiky.  Odtrhové rameno s piestom je zároveň jedinou pneumatickou časťou na tejto vyzúvačke, vďaka čomu odpadajú problémy s nedostatočným tlakom vzduchu pri upínaní kolesa alebo netesnosťou pneumatického systému zariadenia.

Odtrhové rameno pre demontáž pneumatiky

Kolíkový systém na demontáž pneumatiky

Hliníkové disky sa spravidla upínajú do čeľustí stroja z vonkajšej strany, teda zo strany pneumatiky, pretože zvnútra by sa mohla poškodiť plocha disku. U väčšiny nízkoprofilových pneumatík a Run-flat pneumatík sa odtlačená bočnica vplyvom jej tuhosti vracia späť k ráfiku, čo môže spôsobiť problém s následným upnutím kolesa na rotačný tanier prístroja. 

Na to, aby bočnica ostala v odtlačenej polohe a aby sa upínacie čeľuste dostali medzi disk a pneumatiku, vsunieme počas procesu odtláčania po obvode kolesa medzi ráfik a pätku pneumatiky gumenú hadičku s priemerom približne 1,5 cm a dĺžkou 1 m, ktorá je výbavou prístroja.

Takto pripravené koleso vložíme do upínacích čeľustí a upneme ho. Nepotrebujeme ho manuálne pritláčať zvrchu, tak ako pri „nízkoprofiláčoch“ a Run-flatoch, kedy na to musíme vynaložiť dosť veľkú silu – a to sa nám môže disk z čeľustí aj vyšmyknúť. V lepšom prípade máme stroj vybavený pomocným pneumatickým ramenom s prítlačným kužeľom na stredovú dieru disku.

Odtláčanie pneumatiky pomocou gumenej hadičky

Upínacie čeľuste na upnutie kolesa

Pri jednom zošliapnutí pedálu prichádza k pritiahnutiu disku čeľusťami a následne k rotácii taniera. Je to patentovaný systém prevodovky s elektromotorom s nadštandardnou silou 0,95 kW od firmy DQN. Ak pri zaťahovaní upínacie čeľuste narazia na prekážku, tanier začne rotovať. Preto jediný spôsob upnutia, ktorý nám DQN ponúka, je upnutie kolesa zvonku, a to aj bez použitia akýchkoľvek plastových násad, pretože prešmyknutie disku v upnutí neprichádza do úvahy. 

Pri tomto spôsobe upnutia sa bohužiaľ nenašlo miesto pre spätný chod, teda opačnú rotáciu, takže obsluha musí byť neomylná. To však pri presne navrhnutých prípravkoch na zatláčanie pätky pneumatiky a konštrukcii prístroja nerobí problém. Obujeme skoro každé koleso s rozmermi priemeru 10 – 23“ a šírky 2 – 12“ aj bez nutnosti spätného chodu.

Ako pomôcku na premazanie vrchnej pätky pneumatiky môžeme použiť špecialitu tohto prístroja, a to zakrivené prítlačné rameno, ktoré vtlačíme medzi pätku a ráfik kolesa. Takto sa  bez problémov dostaneme štetcom na ráfik aj na pätku pneumatiky. Toto rameno nám bude nápomocné prakticky pri všetkých operáciách, stane sa našou súčasťou, tzv. treťou rukou.

Zakrivené prítlačné rameno

Štetec na premazanie vrchnej pätky pneumatiky

Ďalej priložíme na ráfik mechanické odklápacie rameno s vyzúvacou hlavicou. Po pritiahnutí aretačnej páky si hlavica spraví odskok od disku, vďaka čomu sa disk pri rotácii nepoškodí. Ventil disku natočíme 90 ° od hlavice – je to dôležitý úkon pri vyzúvaní hornej pätky kvôli poškodeniu ventila alebo snímača tlaku pri preklápaní pätky pneumatiky.

Na zabezpečenie lepšieho preklopenia pätky pneumatiky a uvoľnenie napätí pri preklápaní tuhej bočnice si medzi disk a pneumatiku vtlačíme za pomoci prídavného ramena a rotácie taniera ďalšiu gumenú hadičku väčšieho priemeru a väčšej tuhosti. Ventil sa nám po otočení o otáčku vráti do nastavenej polohy 90 °.

Mechanické odklápacie rameno s vyzúvacou hlavicou

Gumená hadička pre lepšie preklopenie pätky pneumatiky

Prídavné rameno ešte nevyťahujeme. Pomôže nám pri zasúvaní monter páky pod vrchnú pätku pneumatiky. Po zasunutí monter páky odstránime prídavné rameno a preklopíme pätku pneumatiky. Vyzúvacia hlavica je skonštruovaná tak, že monter páka pri rotácii ostáva zaseknutá v zarážke hlavice a neskĺza na disk.

Prakticky stojí na jednom mieste a guma sa cez ňu „vyzúva“, takže nemusíme použiť žiadny plastový kryt. Za stálej rotácie taniera si prídavným ramenom odlepíme spodnú pätku a pridvihneme gumu. Preklopenie spodnej pätky s pridvihnutím pomocou ramena ide celkom ľahko.

Zasúvanie monter páky

Vyzúvanie gumy cez monter páku

Spodná pätka pneumatiky

Montáž pneumatiky

Montáž spodnej pätky ide spravidla bez problémov. Tie nastávajú až pri montáži vrchnej pätky. Pri použití bežných vyzúvačiek bez prídavných ramien sa s „obutím“ vrchnej pätky natrápia aj dvaja ľudia.

U prístroja DQN je montáž vrchnej pätky zabezpečená pomocou špeciálneho prípravku „trojzubca“  a prídavného ramena. Ventil disku natočíme tak, aby nábežná časť pneumatiky bola od neho vzdialená aspoň 15 cm. Najprv vložíme prídavné rameno medzi disk a pneumatiku, aby sme získali priestor na umiestnenie trojzubca. 

Ten následne pri pomalej rotácii taniera prednou časťou vkladáme medzi disk a pätku pneumatiky, až kým všetky zuby nezatláčajú pneumatiku smerom do disku. Rotáciou taniera sa pneumatika postupne zatlačí na disk. 

Umiestnenie trojzubca

Vkladanie trojzubca medzi disk a pätku pneumatiky

Prípravok je presne prepočítaný s miernym zakrivením, tak aby „obul“ všetky druhy pneumatík – aby pnutie v pneumatike bolo čo najmenšie a prítlak rozmiestnený vo viacerých bodoch. Nahrádza množstvo zložitých pneumatických ramien, ktoré na vyzúvačkách pre niekoho vyvolávajú skôr obavy ako úžitok.

Vyzúvačka DQN Opti-fit aj napriek svojmu vzhľadu a konštrukčnému vyhotoveniu určite nezaostáva za ostatými „krásavcami“ s množstvom ovládacích prvkov a ramien. Ocenia ju najmä šikovnejší ľudia, čo sa nevyhýbajú manuálnej práci a osud prezúvaného kolesa chcú mať stále vo svojich rukách.

Vyhotovenie stroja zabezpečuje takmer nulovú poruchovosť a minimálnu údržbu. Mechanické časti, zabezpečujúce vertikálny aj horizontálny odskok vyzúvacej hlavice od disku majú tzv. dvojitú životnosť. Jednoduchým obrátením opotrebovanej časti zabezpečíme po rokoch práce opätovnú presnosť v nastavení hlavice. Kto tento stroj začne používať, už si od neho nebude chcieť ani vedieť odvyknúť.

Dopravný podnik Košice: „Modernizácia údržbovej základne "

„Modernizácia údržbovej základne v Košiciach“V roku 2023 sme získali zákazku formou obstarávania na dodanie technologickej časti projektu časť stĺpové zdviháky. Realizácia prebehla v 06-07/2024. Dodali sme zdviháky na...

STK Pohorelá

Spoločnosť Bartrans najskôr začala ako dopravná spoločnosť, ktorá mala aj vlastný nákladný a osobný servis, ktorý sme zariaďovali cca 20 rokov dozadu. Neskôr sa začali pohrávať s myšlienkou zriadenia STK linky, ktorá ...

Elektromobily na STK – kľúčové komponenty sa kontrolujú iba vizuálne, varuje odborníčka

V máji 2024 sme sa zúčastnili konferencie Mobilita na Slovensku. Ako hlavný partner sme rozprávali o technologických prvkoch určených pre servis elektrických vozidiel a taktiež pre ich kontrolu v rámci pravidelný...

Made by Midasto.
Táto webstránka používa súbory cookies

Na prispôsobenie obsahu a reklám, poskytovanie funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Títo partneri môžu príslušné informácie skombinovať s ďalšími údajmi, ktoré ste im poskytli alebo ktoré od vás získali, keď ste používali ich služby.

Potrebné

Štatistiky

Marketing

Potrebné
Potrebné súbory cookie pomáhajú vytvárať použiteľné webové stránky tak, že umožňujú základné funkcie, ako je navigácia stránky a prístup k chráneným oblastiam webových stránok. Webové stránky nemôžu riadne fungovať bez týchto súborov cookies.
Štatistiky
Štatistické súbory cookies pomáhajú majiteľom webových stránok, aby pochopili, ako komunikovať s návštevníkmi webových stránok prostredníctvom zberu a hlásenia informácií anonymne.
Marketing
Marketingové súbory cookies sa používajú na sledovanie návštevníkov na webových stránkach. Zámerom je zobrazovať reklamy, ktoré sú relevantné a pútavé pre jednotlivých užívateľov, a tým cennejšie pre vydavateľov a inzerentov tretích strán.
Cookies sú malé textové súbory, ktoré môžu byť použité webovými stránkami, aby zefektívnili užívateľovu skúsenosť.

Zákon hovorí, že môžeme ukladať súbory cookie na vašom zariadení, ak sú nevyhnutné pre prevádzku týchto stránok. Pri všetkých ostatných typoch súborov cookie potrebujeme váš súhlas.

Táto stránka používa rôzne typy cookies. Niektoré cookies sú tu umiestnené službami tretích strán, ktoré sa objavujú na našich stránkach.

Svoj súhlas so Zásadami cookies môžete kedykoľvek zmeniť alebo odvolať na našej webovej stránke.

Získajte viac informácií o tom, kto sme, ako nás môžete kontaktovať a ako spracovávame osobné údaje v našich Zásadách ochrany osobných údajov.