Homola.sk / Blog / Článok: Údržba klimatizačnej sústavy automobilu – nové systémy prinášajú viac otázok a problémov
Údržba klimatizačnej sústavy automobilu – nové systémy prinášajú viac otázok a problémov

Údržba klimatizačnej sústavy automobilu – nové systémy prinášajú viac otázok a problémov

So stále zvyšujúcim sa stupňom vybavenia automobilu sa zväčšujú aj problémy s klimatizáciami. Najčastejšími ťažkosťami sú poruchy funkčnosti spojené so stratou chladiaceho prostriedku a nepríjemná tvorba zápachu, spôsobená zvyškovou vlhkosťou a napadnutím plesňami. Keďže klimatizácia pracuje pod stálym tlakom, sú jej súčasti vystavené prirodzenému opotrebovaniu. Aj hadice a tesnenia starnú, vysychajú a tým sa môžu stať netesnými. 

O to dôležitejší je pravidelný servis klimatizácie. Pre trvalú a bezchybnú funkčnosť by mali byť pravidelne podrobené kontrole štyri kľúčové komponenty: kompresor, kondenzátor, výparník a expanzný ventil. Ďalej treba pri pravidelnom servise kontrolovať objem náplne, preveriť, či na zariadení nie sú netesnosti a vyčerpať z neho vlhkosť – ktorá je najväčším nepriateľom klimatizácie.

Dnes máme pre mobilné klimatizácie rozšírené tri rôzne chladivá, ktoré sa nesmú zamieňať: R134a – s ktorým už nové automobily od r. 2016 nenájdeme, R1234yf ekologickejšia alternatíva prvého menovaného a R744 čisté CO2 – ekologické chladivo využívané hlavne v elektromobiloch, jeho využitie bude stále častejšie. Pre každé chladivo je určené iné zariadenie na plnenie a diagnostiku okruhu. Na to aby sme sa vyvarovali problémom s miešaním chladív R1234yf a R134a je dobré zaobstarať si analyzátor chladiva, či už na plničke alebo externý.

               


Netreba zabúdať na to, že servisovať treba aj hybridné automobily, alebo elektromobily.

Tu sa stretávame s dôležitým faktom a to je typ oleja plneného do systému klimatizácie. Ten si treba overiť u výrobcu automobilu. Ak je to olej s označením POE (polyolester) -je nevodivý a neovplyvňuje elektrické súčasti - takýto olej nesmieme miešať s inými olejmi s označením PAG (Polyalkylénglykol) - ktorý je používaný pre bežné kompresory, je syntetický a hygroskopický (pohlcuje vlhkosť). Tu by sme mohli narobiť pri samotnej údržbe poriadnu paseku, keďže kompresor elektromobilu spadá pod vysokonapäťové komponenty. Taktiež by sme nemali miešať oleje pre iné typy chladiva. Každé chladivo má svoj typ oleja, teda PAG a POE vhodné pre R134a,  alebo vhodné pre R1234yf. Ďalšia kategória je olej pre chladivo R744. Z tohto hľadiska je vhodné mať preplachový systém oleja pre plničku klimatizácie, ak ju chceme používať na elektromobily, hybridy aj čisto spaľovacie autá. Po každom úkone na klasickom aute musíme prepláchnuť dávkovací systém oleja plničky, keď ideme robiť elektro auto a meniť typ oleja. Alebo môžeme mať jednoducho viac zariadení.



V elektromobiloch sa stretávame aj s ďalším zariadením, ktorého funkcie by sme mali mať v malíčku pred jeho údržbou -  tepelným čerpadlom.


Tepelné čerpadlo nám zabezpečuje chladenie aj kúrenie. Jeho úlohou je zbierať odpadové teplo z viacerých elektrických zdrojov vo vozidle. Zozbierané teplo ale nie je prenášané priamo do kabíny. Teplo z trakčných motorov, batérie či systému nabíjania sa priamo využíva na odparovanie chladiva, ktoré mení svoje skupenstvo z kvapaliny na plyn. Kompresor následne tlačí tento plyn do kondenzátora, kde sa znova mení na kvapalinu. Tento jednoduchý proces produkuje ďalšie teplo, ktoré sa znova využije na chod tepelného čerpadla a tiež na vyhrievanie kabíny.

Vďaka tepelnému čerpadlu a jeho efektivite sa nespotrebováva až tak veľké množstvo energie z batérie, ako u elektrického kúrenia, teda sa predlžuje samotný dojazd elektromobilu hlavne v zime pri využívaní kúrenia.

Kvôli rozmanitosti klimatizačných systémov potrebuje byť dnes bežný servis vybavený už minimálne dvomi servisnými zariadeniami. Pribúdaním systému CO2 bude v blízkej budúcnosti nutnosť zaobstarať si aj tretie servisné zariadenie. U tohto typu klimatizácie bude nutnosť získať aj nové informácie absolvovaním odborných školení. 





STK Nitra

Nová stanica technickej kontroly v Nitre bola spustená do prevádzky v marci 2024. Je to náš dlhoročný zákazník, s ktorým spolupracujeme od roku 2015. Vtedy sme pre nich zariaďovali autoservis pre nákladné vozidlá a ne...

Auto a geometria

Lacnejšia je pravidelná údržba ako následná oprava, na tom sa zhodneme asi všetci. Geometria kolies je častokrát podceňovaná, ale správne nastavená geometria zvýši jazdný komfort a ovládateľnosť vášho auta, a tým samo...

STK Haniska

V októbri 2023 sme úspešne ukončili projekt STK Haniska: kompletné vybavenie linky A+C vrátane kamerového systému a EK.Linka A- VSB MAHA MBT 2250 , Detektor vôle náprav MAHA PMS 3/2 , Regloskop MAHA MLT3000 , S-TEC od...

Made by Midasto.
Táto webstránka používa súbory cookies

Na prispôsobenie obsahu a reklám, poskytovanie funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Títo partneri môžu príslušné informácie skombinovať s ďalšími údajmi, ktoré ste im poskytli alebo ktoré od vás získali, keď ste používali ich služby.

Potrebné

Štatistiky

Marketing

Potrebné
Potrebné súbory cookie pomáhajú vytvárať použiteľné webové stránky tak, že umožňujú základné funkcie, ako je navigácia stránky a prístup k chráneným oblastiam webových stránok. Webové stránky nemôžu riadne fungovať bez týchto súborov cookies.
Štatistiky
Štatistické súbory cookies pomáhajú majiteľom webových stránok, aby pochopili, ako komunikovať s návštevníkmi webových stránok prostredníctvom zberu a hlásenia informácií anonymne.
Marketing
Marketingové súbory cookies sa používajú na sledovanie návštevníkov na webových stránkach. Zámerom je zobrazovať reklamy, ktoré sú relevantné a pútavé pre jednotlivých užívateľov, a tým cennejšie pre vydavateľov a inzerentov tretích strán.
Cookies sú malé textové súbory, ktoré môžu byť použité webovými stránkami, aby zefektívnili užívateľovu skúsenosť.

Zákon hovorí, že môžeme ukladať súbory cookie na vašom zariadení, ak sú nevyhnutné pre prevádzku týchto stránok. Pri všetkých ostatných typoch súborov cookie potrebujeme váš súhlas.

Táto stránka používa rôzne typy cookies. Niektoré cookies sú tu umiestnené službami tretích strán, ktoré sa objavujú na našich stránkach.

Svoj súhlas so Zásadami cookies môžete kedykoľvek zmeniť alebo odvolať na našej webovej stránke.

Získajte viac informácií o tom, kto sme, ako nás môžete kontaktovať a ako spracovávame osobné údaje v našich Zásadách ochrany osobných údajov.