Homola.sk / Blog / Článok: Rady pri údržbe klimatizácie v automobile
Rady pri údržbe klimatizácie v automobile

Rady pri údržbe klimatizácie v automobile

Za jeden rok unikne z uzavretého klimatizačného okruhu 10 – 12 % chladiva cez spoje hadíc, tesnenia kompresora a ostatné časti. Následky netesnosti okruhu klimatizácie sa prejavia až po rokoch, no môžete na ne poriadne doplatiť. Poradíme vám, ako často by ste mali vykonávať údržbu klimatizačného systému a ako pri nej postupovať.

Napriek výraznej netesnosti klimatizačného okruhu býva klimatizácia priamo pri tlakovej alebo vákuovej skúške vyhodnotená ako tesná. Zmiznuté chladivo ale nie je to jediné, čo by vám malo robiť starosti. Za 5 rokov unikne pri bežnej klimatizácii v automobile s veľkosťou 500 g až 50 % objemu náplne. Klíma v tom prípade chladí iba pri bežnej prevádzke, počas ktorej nie je potrebný plný výkon kompresora.

Naopak, ak vyrazíte na dlhšiu jazdu pri vonkajšej teplote nad 28 °C, tak sa kompresor začne prehrievať kvôli chýbajúcemu médiu na spracovanie a ochladzovanie, chladiaci výkon bude prudko klesať a takisto hrozí zadretie kompresora. Oprava sa potom môže vyšplhať na mnohonásobne vyššiu cenu, ako by vás vyšla obyčajná pravidelná údržba systému klimatizácie. Preto nepodceňujte jej dôležitosť minimálne raz za dva roky, ideálne však raz za rok.

Vlhkosť je najväčším nepriateľom klimatizácie

Pri údržbe klimatizácie sa vykonáva tzv. vákuovanie systému. Chladivo z klímy sa najprv odsaje a následne sa jej vnútorný priestor vyčistí a zbaví vlhkosti, ktorá sa doň časom dostáva. Doplnením chladiva zachránite nielen kompresor, ale údržbou taktiež zabezpečíte udržanie požadovaného výkonu klimatizácie.

Chladivo pracuje pri mínusových teplotách, preto v systéme nemôže byť prítomná žiadna vlhkosť ani voda, ktorá zamŕza pri 0 °C. Vlhkosť v systéme môže spôsobiť zamŕzanie v zúžených priestoroch, ako sú expanzný ventil alebo tryska, a následné prudké zvyšovanie tlaku vo vysokotlakovej a znižovanie v nízkotlakovej vetve okruhu. To vedie k neustálemu vypínaniu a zapínaniu kompresora alebo k jeho neustálej regulácii a klíma tak stráca chladiaci výkon.

Ako postupovať pri údržbe klímy

Jednu z najdôležitejších vecí pri oprave klimatizácie v automobile predstavuje samotný čas vákuovania vákuovej pumpy na servisnom prístroji. Ten je potrebné nastaviť na dobu trvania minimálne 20 minút, aby bol systém riadne vysušený. Na 1 kg chladiva pripadá 1 h vákuovania, takže bežný systém s 500 g chladiva bude nutné vákuovať pol hodinu. V prípade opravy klímy po havárii auta, v ktorom bol systém dlhšiu dobu otvorený, môžete tento čas prípadne predĺžiť.

Rady na údržbu klimatizácie v automobile

Po odstránení vlhkosti sa uistite, že tesnosť klíme vyhovuje. Do systému následne ako prvý pridávajte olej v množstve, v ktorom bol odobratý a vyseparovaný z odsatého chladiva. Dávajte si však pozor na to, ako dlho je v kontakte so vzduchom. Táto kvapalina je totiž prudko hygroskopická, čo znamená, že absorbuje vlhkosť zo vzduchu. Preto do plastovej nádoby na plničke, do ktorej nalievate olej a UV aditívum, pridajte iba toľko oleja, koľko reálne spotrebujete. Čím dlhšie je vystavený vzduchu, tým viac sa znehodnotí, čo zistíte podľa toho, že zmení farbu z priehľadnej na žltú.

Veľkou výhodou sú tzv. olejové kartuše, ktoré udržujú olej v úplnej izolácii od okolitého vzduchu. Plechovka má rýchloupínací systém, vďaka čomu ju môžete mať osadenú na plničke až dokým sa vám neminie. Tento systém má patentovaný výrobca servisných strojov firma WAECO.

Treba do chladiva pridávať farbivo?

V ojedinelých prípadoch môže nastať únik chladiva zo systému po údržbe klímy aj po kratšej dobe. Servisné stanice na údržbu klimatizácie zisťujú netesnosť systému pomocou vákuového testu, avšak pri podtlaku sa môže veľmi malá trhlina na gumovej hadici uzavrieť.

Po naplnení klímy je v systéme tlak okolo 5 – 6 barov a po spustení kompresora sa tlak vo vysokotlakovej vetve ešte zvyšuje. Vtedy nastáva otvorenie trhliny a postupný únik chladiva. Už po jednom týždni tak môže klíma stratiť svoj chladiaci výkon. Ak ste do chladiva nepridali farbivo, klímu môžete opäť naplniť a pri menšej trhline ešte istý čas ďalej jazdiť.

Na čo neradno zabúdať pri údržbe klimatizácie

To, ako postupovať pri údržbe klímy už viete. Pri obsluhe vášho prístroja by ste však mali mať na pamäti niekoľko rád, ktoré zaistia, že systém bude v tej najlepšej možnej kondícii pre čo najlepší výkon.

  • Pri odsávaní a plnení netraste s prístrojom a neovplyvňujte váhu jeho vnútornej nádoby s chladivom kvôli presnému plneniu a odsávaniu.
  • Aspoň raz za rok si nechajte prekontrolovať váhu chladiva a olejov v prístroji.
  • Ak prístroj nie je vybavený častejšími servisnými intervalmi, tak raz za rok vymeňte olej vo vákuovej pumpe prístroja. Cez vákuovú pumpu prechádza všetka vlhkosť zo systému klímy automobilu, takže olej je po roku zmiešaný s vodou.
  • Minimálne raz za 2 roky vymeňte vysúšací filter v prístroji, ak neudáva servisný interval častejšie.
  • Pravidelne kontrolujte červenú a modrú rýchlospojku na vysokotlakovej a nízkotlakovej pripájacej hadici. Sú častým zdrojom netesností, ich tvar sa mení jedným úderom o podlahu servisu, pretože sú z mäkkého materiálu – mosadze.

Ak sa pri údržbe klimatizácie budete riadiť naším postupom, tak s netesnosťou klimatizačného okruhu si nebudete musieť robiť žiadne zbytočné starosti. Dôležité sú jeho pravidelná údržba a kontrola rovnako ako výmena určitých častí prístroja. S našimi radami ich však poľahky zvládnete.

STK Nitra

Nová stanica technickej kontroly v Nitre bola spustená do prevádzky v marci 2024. Je to náš dlhoročný zákazník, s ktorým spolupracujeme od roku 2015. Vtedy sme pre nich zariaďovali autoservis pre nákladné vozidlá a ne...

Auto a geometria

Lacnejšia je pravidelná údržba ako následná oprava, na tom sa zhodneme asi všetci. Geometria kolies je častokrát podceňovaná, ale správne nastavená geometria zvýši jazdný komfort a ovládateľnosť vášho auta, a tým samo...

STK Haniska

V októbri 2023 sme úspešne ukončili projekt STK Haniska: kompletné vybavenie linky A+C vrátane kamerového systému a EK.Linka A- VSB MAHA MBT 2250 , Detektor vôle náprav MAHA PMS 3/2 , Regloskop MAHA MLT3000 , S-TEC od...

Made by Midasto.
Táto webstránka používa súbory cookies

Na prispôsobenie obsahu a reklám, poskytovanie funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Títo partneri môžu príslušné informácie skombinovať s ďalšími údajmi, ktoré ste im poskytli alebo ktoré od vás získali, keď ste používali ich služby.

Potrebné

Štatistiky

Marketing

Potrebné
Potrebné súbory cookie pomáhajú vytvárať použiteľné webové stránky tak, že umožňujú základné funkcie, ako je navigácia stránky a prístup k chráneným oblastiam webových stránok. Webové stránky nemôžu riadne fungovať bez týchto súborov cookies.
Štatistiky
Štatistické súbory cookies pomáhajú majiteľom webových stránok, aby pochopili, ako komunikovať s návštevníkmi webových stránok prostredníctvom zberu a hlásenia informácií anonymne.
Marketing
Marketingové súbory cookies sa používajú na sledovanie návštevníkov na webových stránkach. Zámerom je zobrazovať reklamy, ktoré sú relevantné a pútavé pre jednotlivých užívateľov, a tým cennejšie pre vydavateľov a inzerentov tretích strán.
Cookies sú malé textové súbory, ktoré môžu byť použité webovými stránkami, aby zefektívnili užívateľovu skúsenosť.

Zákon hovorí, že môžeme ukladať súbory cookie na vašom zariadení, ak sú nevyhnutné pre prevádzku týchto stránok. Pri všetkých ostatných typoch súborov cookie potrebujeme váš súhlas.

Táto stránka používa rôzne typy cookies. Niektoré cookies sú tu umiestnené službami tretích strán, ktoré sa objavujú na našich stránkach.

Svoj súhlas so Zásadami cookies môžete kedykoľvek zmeniť alebo odvolať na našej webovej stránke.

Získajte viac informácií o tom, kto sme, ako nás môžete kontaktovať a ako spracovávame osobné údaje v našich Zásadách ochrany osobných údajov.