Za jeden rok unikne z uzavretého klimatizačného okruhu 10 – 12 % chladiva cez spoje hadíc, tesnenia kompresora a ostatné časti. Následky netesnosti okruhu klimatizácie sa prejavia až po rokoch, no môžete na ne poriadne doplatiť. Poradíme vám, ako často by ste mali vykonávať údržbu klimatizačného systému a ako pri nej postupovať.
Napriek výraznej netesnosti klimatizačného okruhu býva klimatizácia priamo pri tlakovej alebo vákuovej skúške vyhodnotená ako tesná. Zmiznuté chladivo ale nie je to jediné, čo by vám malo robiť starosti. Za 5 rokov unikne pri bežnej klimatizácii v automobile s veľkosťou 500 g až 50 % objemu náplne. Klíma v tom prípade chladí iba pri bežnej prevádzke, počas ktorej nie je potrebný plný výkon kompresora.
Naopak, ak vyrazíte na dlhšiu jazdu pri vonkajšej teplote nad 28 °C, tak sa kompresor začne prehrievať kvôli chýbajúcemu médiu na spracovanie a ochladzovanie, chladiaci výkon bude prudko klesať a takisto hrozí zadretie kompresora. Oprava sa potom môže vyšplhať na mnohonásobne vyššiu cenu, ako by vás vyšla obyčajná pravidelná údržba systému klimatizácie. Preto nepodceňujte jej dôležitosť minimálne raz za dva roky, ideálne však raz za rok.
Vlhkosť je najväčším nepriateľom klimatizácie
Pri údržbe klimatizácie sa vykonáva tzv. vákuovanie systému. Chladivo z klímy sa najprv odsaje a následne sa jej vnútorný priestor vyčistí a zbaví vlhkosti, ktorá sa doň časom dostáva. Doplnením chladiva zachránite nielen kompresor, ale údržbou taktiež zabezpečíte udržanie požadovaného výkonu klimatizácie.
Chladivo pracuje pri mínusových teplotách, preto v systéme nemôže byť prítomná žiadna vlhkosť ani voda, ktorá zamŕza pri 0 °C. Vlhkosť v systéme môže spôsobiť zamŕzanie v zúžených priestoroch, ako sú expanzný ventil alebo tryska, a následné prudké zvyšovanie tlaku vo vysokotlakovej a znižovanie v nízkotlakovej vetve okruhu. To vedie k neustálemu vypínaniu a zapínaniu kompresora alebo k jeho neustálej regulácii a klíma tak stráca chladiaci výkon.
Ako postupovať pri údržbe klímy
Jednu z najdôležitejších vecí pri oprave klimatizácie v automobile predstavuje samotný čas vákuovania vákuovej pumpy na servisnom prístroji. Ten je potrebné nastaviť na dobu trvania minimálne 20 minút, aby bol systém riadne vysušený. Na 1 kg chladiva pripadá 1 h vákuovania, takže bežný systém s 500 g chladiva bude nutné vákuovať pol hodinu. V prípade opravy klímy po havárii auta, v ktorom bol systém dlhšiu dobu otvorený, môžete tento čas prípadne predĺžiť.
Po odstránení vlhkosti sa uistite, že tesnosť klíme vyhovuje. Do systému následne ako prvý pridávajte olej v množstve, v ktorom bol odobratý a vyseparovaný z odsatého chladiva. Dávajte si však pozor na to, ako dlho je v kontakte so vzduchom. Táto kvapalina je totiž prudko hygroskopická, čo znamená, že absorbuje vlhkosť zo vzduchu. Preto do plastovej nádoby na plničke, do ktorej nalievate olej a UV aditívum, pridajte iba toľko oleja, koľko reálne spotrebujete. Čím dlhšie je vystavený vzduchu, tým viac sa znehodnotí, čo zistíte podľa toho, že zmení farbu z priehľadnej na žltú.
Veľkou výhodou sú tzv. olejové kartuše, ktoré udržujú olej v úplnej izolácii od okolitého vzduchu. Plechovka má rýchloupínací systém, vďaka čomu ju môžete mať osadenú na plničke až dokým sa vám neminie. Tento systém má patentovaný výrobca servisných strojov firma WAECO.
Treba do chladiva pridávať farbivo?
V ojedinelých prípadoch môže nastať únik chladiva zo systému po údržbe klímy aj po kratšej dobe. Servisné stanice na údržbu klimatizácie zisťujú netesnosť systému pomocou vákuového testu, avšak pri podtlaku sa môže veľmi malá trhlina na gumovej hadici uzavrieť.
Po naplnení klímy je v systéme tlak okolo 5 – 6 barov a po spustení kompresora sa tlak vo vysokotlakovej vetve ešte zvyšuje. Vtedy nastáva otvorenie trhliny a postupný únik chladiva. Už po jednom týždni tak môže klíma stratiť svoj chladiaci výkon. Ak ste do chladiva nepridali farbivo, klímu môžete opäť naplniť a pri menšej trhline ešte istý čas ďalej jazdiť.
Na čo neradno zabúdať pri údržbe klimatizácie
To, ako postupovať pri údržbe klímy už viete. Pri obsluhe vášho prístroja by ste však mali mať na pamäti niekoľko rád, ktoré zaistia, že systém bude v tej najlepšej možnej kondícii pre čo najlepší výkon.
- Pri odsávaní a plnení netraste s prístrojom a neovplyvňujte váhu jeho vnútornej nádoby s chladivom kvôli presnému plneniu a odsávaniu.
- Aspoň raz za rok si nechajte prekontrolovať váhu chladiva a olejov v prístroji.
- Ak prístroj nie je vybavený častejšími servisnými intervalmi, tak raz za rok vymeňte olej vo vákuovej pumpe prístroja. Cez vákuovú pumpu prechádza všetka vlhkosť zo systému klímy automobilu, takže olej je po roku zmiešaný s vodou.
- Minimálne raz za 2 roky vymeňte vysúšací filter v prístroji, ak neudáva servisný interval častejšie.
- Pravidelne kontrolujte červenú a modrú rýchlospojku na vysokotlakovej a nízkotlakovej pripájacej hadici. Sú častým zdrojom netesností, ich tvar sa mení jedným úderom o podlahu servisu, pretože sú z mäkkého materiálu – mosadze.
Ak sa pri údržbe klimatizácie budete riadiť naším postupom, tak s netesnosťou klimatizačného okruhu si nebudete musieť robiť žiadne zbytočné starosti. Dôležité sú jeho pravidelná údržba a kontrola rovnako ako výmena určitých častí prístroja. S našimi radami ich však poľahky zvládnete.